Tip:

Pridajte si stránku medzi obľúbené (CTRL+D), RSS Twitter

Späť na hlavnú stránku

22. 9. 2007

F1: Je trest pre Mclaren spravodlivý?

Svetová rada motoršportu (WMSC) v kauze "špionáž" rozhodla. McLaren dostal finančnú pokutu 100 mil. USD. Bolestivejším je však odobratie bodov v pohári konštruktérov. Nakoľko sú tieto rozhodnutia prospešné športu a spravodlivé voči Ferrari a McLarenu?

Ferrari víťazom pohára konštruktérov?
Po odobratí všetkých bodov McLarenu titul prakticky padol do rúk Ferrari. Po Grand Prix v Belgickom Spa je náskok prvého Ferrari pred druhým BMW 71 bodov. Nedohnateľná strata. Obvzlášť, ak prihliadneme na stále značný výkonnostný rozdiel medzi nimi. Aj keď sa BMW postupne zlepšuje, na stupňe víťazov v pretekoch sa dostanú len pri výpadku niektorého zo štvorky jazdcov McLarenu a Ferrari. Titul pre konštruktérov má už istý tím Ferrari aj napriek niekoľko násobným výpadkom - Kimiho v Španielsku a Nemecku, Felipeho na Monze a v Kanade (diskvalifikácia). Naproti tomu jazdci McLaren doteraz odjazdili všetky vypísané kolá okrem jedného - keď na Nürburgringu dostal Hamilton kolo od Alonsa. Motor monopostu McLaren nevypovedal (narozdiel od minulého roka) poslušnosť ani raz, jazdci taktiež jazdili bez chýb, ktoré by znamenali koniec.

Odhliadnuc od trestu, pohár konštruktérov v tejto sezóne nedostane tím, ktorý bol najrýchlejší a ktorý by postavil najspoľahlivejšie auto. Riešením, ktoré by bolo "športové", korektné k divákom a hlavne nevyvolávajúce dohady o nadržiavaní FIA červeným by bolo neudeliť titul konštruktérov pre rok 2007 žiadnemu tímu. Tímy by pritom peniaze z predaných TV práv (tie sa delia práve podľa počtu získaných bodov) dostať mohli, len by neexistovala oficiálna tabuľka poradia tímov. Tá je teraz skôr fraškou, ako reálnym odzrkadlením výkonnosti.

Osobné spory?
Max Mosley navrhuje vyradiť McLaren aj pre sezónu 2008, ak sa preukáže že auto má prvky podobné prvkom Ferrari (McLaren absolvuje špeciálnu kontrolu na začiatku roka). Toto rozhodnutie samo o sebe dáva priestor na špekulácie. Každý rok sa totiž usilovne odpozerávajú konkurenčné autá a jednotlivé riešenia skúšajú na vlastnom. Príkladom môže byť Williams a jeho nasadenie predného krídla, podobného tomu, ktoré má McLaren.

Ako bude na FIA na začiatku sezóny 2008 preukazovať McLarenu, že prvok "ukradli" z materiálov od Stepneya, t.j. nevyvinuli vlastnými silami od nuly? To len dá priestor na špekulácie, že trest pre McLaren je odplatou - vzťahy šéfa FIA Maxa Mosleya a šéfa McLarenu Rona Dennisa sú dlhodobo na bode mrazu. Taktiež by mohlo ísť od odplatu Ferrari, ktoré už tretí rok po sebe nestačí na konkurenciu v boji o pohár konštruktérov. Mimochodom - vždy s tímom za ktorý jazdí Fernando Alonso: 2005/6 Renault, 2007 McLaren. Aj to svedčí o Alonsových kvalitách a je to argument proti špekuláciám o Alonsovom odchode od strieborných po sezóne. Prečo by mal odchádzať od tímu, s ktorým bojuje o titul majstra sveta (späť do Renaultu, motajúceho sa za BMW na úrovni Williamsu?) Prečo by Dennis púšťal preč dvojnásobného (po sezóne, ak preskočí v posledných troch GP Hamiltona možno už trojnásobného) majstra sveta, so svojím obrovským marketingovým potenciálom? Pokutu 100 mil. USD bude treba z niečoho zaplatiť. Každopádne aj Alonso aj Hamilton majú s Ronom Dennisom platné zmluvy aj pre rok 2008 - zatiaľ.. Všetky špekulácie o presunoch v McLarene sú preto predčasné. A čo by prinieslo rozhodnutie zakázať štart celému McLarenu v sezóne 2008? Zhola nič prospešné. V už tak dosť nudnej F1 by ubodol jeden z dvoch najsilnejších tímov. O víťazovi by bolo rozhodnuté už pred štartom - jazdec Ferrari. Bolo by to ešte zaujímavé?

Kto mal všetko riešiť?
Mala vôbec kauzu "špionáž" oprávnenie riešiť WMSC? Prečo všetko neriešil civilný súd? Ferrari podalo trestné oznámenie pre podozrenie z nasypania akéhosi prášku do nádrží pri GP Monaka. V prípade ukradnutých dokumentov sa už obrátila na FIA. Znamená to, že Stepney nebude za vynášanie citlivých dokumentov - teda priemyslenú špionáž potrestaný? V Maranelle by sa tiež mali zamyslieť nad vzťahmi zo zamestnancami, ktorí potom ovplývajú takou lojalitou, že podstupujú materiály konkurencii. Zostáva tiež veriť, že ak by sa podobné materiály od konkurencie dostali do rúk Ferrari (obvzlášť v čase, keď Ferrari výkonnostne stráca na McLaren), vývojári by ich prekročili a upratovačky odniesli do koša.

Žiadne komentáre: