Alebo iba pohľad na zavádzajúce titulky správ? TASR prinieslo štatistiku úmrtí na slovenských cestách.
V správe sa píše o 167 mŕtvych vodičoch osobných áut. Toto číslo sa skladá zo 107 mŕtvych ktorí boli pripútaní a 60 mŕtvych nepripútaných. Niektoré spravodajské portály však túto správu uviedli pod titulkami ako "Pripútaných zomrelo viac ako nepripútaných" (Atlas.sk), či obdobných (Bleskovky.sk). Táto správa sa objavila aj na teletexte verejnoprávnej STV:
V správe sa píše o 167 mŕtvych vodičoch osobných áut. Toto číslo sa skladá zo 107 mŕtvych ktorí boli pripútaní a 60 mŕtvych nepripútaných. Niektoré spravodajské portály však túto správu uviedli pod titulkami ako "Pripútaných zomrelo viac ako nepripútaných" (Atlas.sk), či obdobných (Bleskovky.sk). Táto správa sa objavila aj na teletexte verejnoprávnej STV:
Už o poznanie serióznejšie sa k správe postavil portál sme.sk s titulkom "Na cestách zomrelo do konca novembra 167 vodičov" (i keď podľa reakcií v diskusii pod článkom je to titulok už po revízii, pôvodný bol zrejme podobne stupídny, SME ho aspoň pozmenilo - a možno je to aj znak toho, že SME využíva diskusie aj na akúsi spätnú väzbu a autori článkov si dajú prácu ich čítať). Tento už narozdiel od predchádzajúcich nevyvoláva mylný dojem, že používanie bezpečnostných pásov je vlastne nebezpečné a pás vás skôr usmrtí ako vám pomôže.
Aj keď po prečítaní samotného článku väčšine dôjde rozpor z titulkom - štatisticky sa viac vodičov pripúta, ako nie (nemecká štatistika hovorí o 90% pripútaných), je teda logické že pri tak hrozivom počte dopravných nehôd na cestách zomrie väčší počet pripútaných, nakoľko túto skupinu tvorí približne 90%. Článok však už nehovorí o pomere medzi percentom pripútaných ktorí prežijú dopravnú nehodu vs. počtu nepripútaných ktorí prežijú. Poďme sa teda pozrieť na prínos bezpečnostných pásov:
- bezpečnostné pásy znižujú riziko vážnych zranení o 50% a počet úmrtí o až 70%
- Ak by vzrástol počet používateľov bezpečnostných pásov o 1%, zachránilo by sa 172 životov
(zdroj: James Madison University)
No a pridávam tiež článok o riziku nepripútania sa zadných pasažierov, keď pohybujúce sa nepripútané telo súvisí s usmrtením vodiča vpredu až v 80%.
Také to a obdobné "bombastické" titulky rozhodne neprispievajú k znižovaniu počtu úmrtí na cestách (veľké percento ludí nečíta samotný článok, iba headline, možno aj s pomocou RSS čítačky). A priznajme si, že mýtov a rôznych poloprávd v súvislosti s dopravou je mnoho (za všetky spomeniem len krutý omyl v podobe "Mám airbag, pásy nepotrebujem") tak načo si pridávať dalšie aj takýmto spôsobom?
Aj keď po prečítaní samotného článku väčšine dôjde rozpor z titulkom - štatisticky sa viac vodičov pripúta, ako nie (nemecká štatistika hovorí o 90% pripútaných), je teda logické že pri tak hrozivom počte dopravných nehôd na cestách zomrie väčší počet pripútaných, nakoľko túto skupinu tvorí približne 90%. Článok však už nehovorí o pomere medzi percentom pripútaných ktorí prežijú dopravnú nehodu vs. počtu nepripútaných ktorí prežijú. Poďme sa teda pozrieť na prínos bezpečnostných pásov:
- bezpečnostné pásy znižujú riziko vážnych zranení o 50% a počet úmrtí o až 70%
- Ak by vzrástol počet používateľov bezpečnostných pásov o 1%, zachránilo by sa 172 životov
(zdroj: James Madison University)
No a pridávam tiež článok o riziku nepripútania sa zadných pasažierov, keď pohybujúce sa nepripútané telo súvisí s usmrtením vodiča vpredu až v 80%.
Také to a obdobné "bombastické" titulky rozhodne neprispievajú k znižovaniu počtu úmrtí na cestách (veľké percento ludí nečíta samotný článok, iba headline, možno aj s pomocou RSS čítačky). A priznajme si, že mýtov a rôznych poloprávd v súvislosti s dopravou je mnoho (za všetky spomeniem len krutý omyl v podobe "Mám airbag, pásy nepotrebujem") tak načo si pridávať dalšie aj takýmto spôsobom?
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára